AktualnościKlienciKarieraKontakt

Jesteś tutaj:Strona główna>Słownik e-commerce

Słownik e-commerce

Augmented Reality – nałożenie obrazu świata rzeczywistego (zdjęcia z kamery internetowej) i świata wirtualnego (grafiki 3D), wykorzystywane w sprzedaży internetowej. Pozwala na odtworzenie w internecie niektórych rzeczywistych zachowań zakupowych klienta, np. wirtualne „przymierzenie” ubrań w e-sklepie.

E-commerce - to szeroko rozumiana działalność handlowa w sieci. Wykorzystuje różne urządzenia elektroniczne (od komputera po smartfon) do robienia zakupów lub sprzedawania w internecie. Najpopularniejszym jej przykładem są sklepy internetowe.

Efekt ROPO (Research online, purchase offline) – jedno ze zjawisk związane ze specyfiką zachowań konsumenta. Przed dokonaniem zakupu konsument poszukuje w sieci informacji o produktach i na podstawie znalezionych opinii i zamieszczonych danych podejmuje decyzję o wyborze konkretnego towaru. Sam zakup dokonywany jest już w sposób tradycyjny.

Faceted search – system wyszukiwania, który dzięki zastosowaniu odpowiednich filtrów pozwala na znajdywanie informacji mających wspólne cechy. Filtry powstają w oparciu o treść i znajdujące się w niej dane oraz metadane zawarte na stronie. Wykorzystywany jest m.in. przy projektowaniu sklepów internetowych.

F-commerce – w szerszym rozumieniu sprzedaż przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. Nazwa F-commerce powstała od największego portalu społecznościowego – Facebooka.

Etykieta RFID – (Radio-frequency identification) niewielkich rozmiarów naklejka zawierająca układ elektroniczny, pozwalająca zapisywać i zbierać dane. Etykiety RFID wykorzystywane są do zabezpieczenia przedmiotów przed fałszowaniem oraz do usprawnienia logistyki sklepu (przyjęć i wydawania towarów).

Kioski multimedialne – (nazywane również infokioskami lub web kioskami) to urządzenia pozwalające na wirtualną komunikację z klientami. Dzięki dotykowemu ekranowi i klawiaturze umożliwiają klientom uzyskanie poszukiwanych informacji oraz przeprowadzenie niektórych operacji finansowych (np. zakup biletu). Wygląd kiosku zależy od modelu producenta, zazwyczaj przypomina on wolnostojący bankomat.

Konwersja – (współczynnik konwersji) to wyrażana w procentach wartość, która określa skuteczność działań w internecie. Wyliczany jest na podstawie stosunku liczby użytkowników, którzy będąc na stronie podjęli określoną akcję (np. kupili towar), do liczby wszystkich internautów, odwiedzających daną stronę.

Landing page – strona na którą przekierowany zostaje użytkownik po kliknięciu w link, zawarty najczęściej w materiałach promocyjnych firmy (mailu, banerze, linku sponsorowanym). Jej celem jest zachęcenie internauty do podjęcia określonych działań (np. zostawienia swojego adresu).

List przewozowy – dokument wystawiany przez firmę spedycyjną, który zawiera informacje niezbędne do zrealizowania usługi, m.in. dane nadawcy i odbiorcy, opis zawartości przesyłki i koszty jej transportu. Wiele listów przewozowych jest wyposażanych w niepowtarzalny kod, który pozwala odbiorcy śledzić drogę swojej paczki w internecie.

Marketing precyzyjny – metoda marketingu opierająca się na komunikacji między firmą i klientami oraz uwzględnianiu ich sugestii odnośnie produktu. Pozwala modyfikować produkt zgodnie z oczekiwaniami jego użytkowników, precyzyjnie dostosowując go do ich wymagań.

Marketing szeptany – rodzaj marketingu oparty o nieformalną sieć przekazywania informacji i opinii. Jego zadaniem jest rozpowszechnienie opinii o produktach lub usługach przez osoby nie związane z marką, „polecające” określoną rzecz. W internecie często przyjmuje formę komentarzy na forach lub blogach oraz informacji w mediach społecznościowych.

Marketing wirusowy – nazwa pochodzi od sposobu rozpowszechniania treści, który jest podobny do rozprzestrzeniania się wirusa. To rodzaj marketingu skoncentrowany na tworzeniu ciekawej, często śmiesznej dla internautów zawartości (filmów, obrazków, reklam itp.), którą będą oni polecali swoim znajomym, promując jednocześnie markę lub produkt.

M-commerce (mobile commerce) - część e-commerce wykorzystująca stale rosnącą popularność urządzeń mobilnych. Tym pojęciem określa się usługi i handel w sieci, które są dedykowane urządzeniom mobilnym i dostosowane do ich specyfiki (np. możliwość zamówienia płatnych serwisów lub strony www o zmniejszonym ciężarze).

Multichannel commerce – oznacza wykorzystanie wielu kanałów dotarcia do klienta. Idea multichannel commerce zakłada, że bez względu na narzędzie, którego użyje klient (komputer, smartfon, telefon) będzie miał on możliwość dotarcia do oferty firmy i zapoznania się z nią lub zakupienia jej produktów.

Personalizowane rekomendacje – to system stosowany w e-handlu, mający na celu jak najlepsze dobranie rekomendowanych produktów do upodobań i zainteresowań klienta. Na podstawie zachowania klienta w sieci i historii oglądanych przez niego stron, system automatycznie dobiera i wyświetla propozycje z dziedzin, które są powiązane z zainteresowaniami klienta, ułatwiając mu dotarcie do ciekawych produktów.

Targetowanie behawioralne – mechanizmy wyboru grupy docelowej klientów zainteresowanych przedstawianą ofertą, na podstawie ich wcześniejszych zachowań w sieci. System zbiera informacje o zainteresowaniach użytkownika (analizując m.in. tematykę odwiedzanych przez niego stron) i na ich podstawie dobiera ofertę i wyświetla reklamy.

Searchandising – połączenie funkcji wyszukiwarki z funkcją merchandisingu, czyli odpowiedniego rozkładania produktów na półkach, w celu zwiększenia sprzedaży. Polega na takiej pracy wyszukiwarki, która w wynikach uwzględnia nie tylko produkty na podstawie wpisywanych słów kluczowych, ale bierze również pod uwagę wcześniejsze zachowania klienta na stronie, dopasowując do nich kolejność wyświetlania wyników.

Systemy B2B – systemy sprzedażowe ukierunkowane na transakcje pomiędzy firmami i instytucjami. więcej >>

Systemy B2C – systemy sprzedażowe zorientowane na klienta indywidualnego. więcej >>

System CRM – system informatyczny pozwalający na lepsze zarządzanie relacjami z klientem. Zawiera podstawowe informacje kontaktowe, historię transakcji z klientem, daje możliwość tworzenia grup klientów i różnicowania komunikacji z nimi. Jego celem jest m.in. zautomatyzowanie czynności związanych z obsługą klienta.

System ERP – system informatyczny, którego celem jest zgromadzenie danych i ułatwienie zarządzania nimi. W zależności od stopnia rozbudowania system może wspomagać wiele dziedzin funkcjonowania firmy, m.in. sprzedaż, logistykę, gospodarowanie zasobami lub finanse.

System lojalnościowy – system korzyści (materialnych i niematerialnych) przewidzianych dla klientów, którzy spełnią określone wymagania. Systemy lojalnościowe często są elementami polityki marketingowej firm sprzedażowych, których celem jest utrzymanie pozytywnych relacji z klientami.

Technologia RFID – technologia oparta o etykiety RFID (niewielkie układy elektroniczne umieszczane w formie naklejki na produktach) i wykorzystująca fale radiowe do zapisywania i odczytywania ich zawartości. Stosowana m.in. do zabezpieczenia towarów przed kradzieżą i usprawnienia logistyki.

WMS (Warehouse Management Systems) – system informatyczny wspomagający politykę magazynową i logistykę w firmie. Pozwala m.in. łatwo odnajdywać towary w magazynie, ewidencjonować ich przyjmowanie i wydawanie oraz koordynować inne działania magazynowe.

Wybrani klienci:

gifty.pngjmlogo.pnglapado2.pngataniej.pnglogo_nt.pngvolta.pngCezar_male_przezroczyste.png