M-commerce
Czas i miejsce? Nieistotne. „Istotne”, aby zawsze móc zapłacić za usługę telefonem zamiast karty kredytowej, albo SMS-em zamiast drukowanego biletu. Jeszcze istotniejsze jest, aby sklep online już dziś umożliwiał realizację transakcji za pomocą urządzeń mobilnych. Jutro może być za późno: rynek m-commerce rośnie w zawrotnym tempie, przez co z dnia na dzień można wypaść nie tylko z czołówki, ale wręcz z peletonu e-commerce. Pierwsi na mecie zawitają ci, którzy najszybciej zaczną przyzwyczajać odbiorców do korzystania z nowych metod zamawiania produktów.
Klient na kanapie
Popatrzmy na USA i Europę Zachodnią. W obu tych regionach większość zakupów realizowanych po godzinie 19:00 odbywa się za pośrednictwem platformy mobilnej. Z raportu Next-Gen Retail wynika, że 51% użytkowników czuje się komfortowo, a dalsze 39% wygodnie realizując zakupy właśnie przez urządzenia mobilne. Jako największe zalety takiego rozwiązania podają oni oszczędność czasu (73%), możliwość odszukania najlepszych ofert (69%), oraz szansę robienia zakupów „przy okazji”, czyli podczas innych, codziennych czynności (69%)[1].
Krótko mówiąc: klienci krajów rozwiniętych, po przepracowanym dniu nie mają ochoty tracić czasu na dojazd do sklepów, stanie w kolejkach i szukanie na półkach sera czy płyt CD. Wolą odpocząć na kanapie, szybko wstukać nazwę produktu w wyszukiwarkę sklepu online i w minutę złożyć zamówienie. Nic dziwnego, że KPMG zakłada regularny wzrost tego rynku o 97% rocznie przez najbliższe 3 lata. Prognoza docelowa: wartość rynku m-commerce na poziomie 591 bilionów funtów już w roku 2015.[2]
Nowy nawyk zakupowy
Gwałtowna popularyzacja urządzeń mobilnych, która nastąpiła po wprowadzeniu na rynek iPhone'a i iPada jest tendencją nie do zatrzymania. W Wielkiej Brytanii już w latach 2009-2011 podwoiła się liczba transakcji realizowanych za pomocą smartfonów. Na początku 2012 aż 38% użytkowników smartfonów w UK używało ich do realizacji zamówień online.[3]
W Polsce na efekt mobilnego boomu zapewne przyjdzie poczekać odrobinę dłużej, ale jednocześnie: jest on pewnikiem. Dlatego Mccom już dziś wdraża odpowiedzialne, skuteczne rozwiązania z zakresu m-commerce, zawczasu przygotowując firmy do korzystania z nowych, dynamicznie rozwijających się rozwiązań sprzedażowych.